48uep6bbphidvals|1013
48uep6bbphidcol4|ID
48uep6bbph|2030E0C0CMS_dokumenti|Text0
Redakcijski pročišćeni tekst Stečajnog zakona "NN 44/96, 29/99, 129/00 i 123/03"
STEČAJNI ZAKON
N.N. br. 44/96,29/ 99, 129/00 i 123/03 - pročišćeni
tekst
G L A V A I.
Opće odredbe
Predmet zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju:
1. uvjeti za otvaranje stečajnoga postupka, stečajni
postupak, pravne posljedice njegova otvaranja i provedbe,
2. stečajni plan,
3. osobna uprava dužnika nesposobnoga za plaćanje
te
4. uvjeti i učinci oslobađanja dužnika od preostalih
obveza.
Ciljevi stečajnoga postupka
Članak 2.
(1) Stečajni postupak se provodi radi skupnoga
namirenja vjerovnika stečajnog dužnika, unovčenjem njegove imovine i podjelom
prikupljenih sredstava vjerovnicima.
(2) Tijekom stečajnoga postupka može se provesti i
preustroj dužnika po odredbama glave VI. ovoga Zakona radi uređivanja pravnoga
položaja dužnika i njegova odnosa prema vjerovnicima, a osobito radi održavanja
njegove djelatnosti.
Stečajni dužnik
Članak 3.
(1) Stečaj se može provesti nad pravnom osobom, te
nad imovinom dužnika pojedinca, osim ako Zakonom nije drukčije određeno.
Dužnikom pojedincem u smislu ovoga Zakona smatraju se trgovac pojedinac i
obrtnik.
(2) Stečaj se ne može provesti nad Republikom
Hrvatskom, fondovima koji se financiraju iz proračuna Republike Hrvatske,
mirovinskim i invalidskim fondovima djelatnika, samostalnih gospodarstvenika i
individualnih poljoprivrednika, Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje te
jedinicama lokalne samouprave i uprave.
(3) Nad pravnom osobom čija je osnovna djelatnost
proizvodnja predmeta naoružanja i vojne opreme, odnosno pružanje usluga
Hrvatskoj vojsci stečaj se ne može otvoriti bez prethodne suglasnosti
Ministarstva obrane. Ako Ministarstvo obrane ne uskrati svoju suglasnost za
otvaranje stečajnog postupka u roku od trideset dana od dana primitka obavijesti
stečajnog suca o pokretanju prethodnog postupka, smatrat će se da je suglasnost
dana. Ako Ministarstvo obrane uskrati svoju suglasnost, za obveze stečajnog
dužnika solidarno odgovara Republika Hrvatska.
(4) Ako je zakonom isključena mogućnost stečaja nad
imovinom neke pravne osobe, za obveze te pravne osobe solidarno odgovaraju njeni
osnivači, odnosno članovi. Ova se odredba ne odnosi na dionička
društva.
(5) Za vrijeme likvidacije pravne osobe otvaranje
stečajnoga postupka dopušteno je sve dok se ne provede podjela
imovine.
Stečajni razlozi
Članak 4.
(1) Stečaj se može otvoriti samo ako se utvrdi
postojanje kojega od zakonom predviđenih stečajnih razloga.
(2) Stečajni razlozi su: nesposobnost za plaćanje i
prezaduženost.
(3) Dužnik je nesposoban za plaćanje ako ne može
trajnije ispunjavati svoje dospjele novčane obveze. Okolnost da je dužnik
podmirio ili da može podmiriti u cijelosti ili djelomično tražbine nekih
vjerovnika sama po sebi ne znači da je on sposoban za plaćanje.
(4) Smatrat će se da je
dužnik nesposoban za plaćanje ako u razdoblju od dva mjeseca nije s bilo kojega
od njegovih računa kod bilo koje pravne osobe koja za njega obavlja poslove
platnoga prometa isplaćena barem jedna petina iznosa koji je trebalo na temelju
valjanih osnova za naplatu bez daljnjega pristanka dužnika naplatiti s toga
računa. Okolnost da je dužnik u tom razdoblju imao sredstava na kojim drugim
svojim računima kojima su se mogle namiriti sve te tražbine ne znači da je on
sposoban za plaćanje.
(5) Predmnijeva iz stavka 4. ovoga članka neće se
primijeniti ako dužnik tijekom prethodnoga postupka podmiri sve tražbine koje je
trebalo na temelju valjanih osnova za naplatu naplatiti sa svih njegovih računa,
ili ako dođe do pristupanja dugu (članak 50.). Podmirenje tražbina dužnik može
dokazati samo javnom ili javno ovjerovljenom ispravom ili potvrdom pravne osobe
koja obavlja poslove platnoga prometa.
(6) Postojanje okolnosti iz stavaka 4. i 5. ovoga
članka o tome da je dužnik nesposoban za plaćanje dokazuje se potvrdom pravne
osobe koja za dužnika obavlja poslove platnoga prometa. Ta je pravna osoba dužna
bez odgode vjerovniku, na njegov zahtjev, izdati takvu potvrdu. U suprotnom ona
odgovara za štetu koju bi vjerovnik zbog toga mogao pretrpjeti.
(7) Dužnik može predložiti otvaranje stečajnoga
postupka i ako učini vjerojatnim da svoje već postojeće obveze neće moći
ispuniti po dospijeću (prijeteća nesposobnost za plaćanje).
(8) Nad pravnom osobom
stečaj će se otvoriti i u slučaju njene prezaduženosti. Smatrat će se da je
dužnik prezadužen, ako njegova imovina ne pokriva postojeće obveze. Neće se
smatrati da je dužnik prezadužen, ako se prema okolnostima slučaja (razvojnom
programu, raspoloživim izvorima sredstava, vrsti imovine, pribavljenim
osiguranjima i sl.) može osnovano pretpostaviti da će nastavkom poslovanja
uredno ispunjavati svoje obveze po dospijeću.
(9) Neće se smatrati da je prezaduženo trgovačko
društvo osoba (javno trgovačko društvo, komanditno društvo) ako je koji od
njegovih članova koji solidarno odgovaraju za njegove obveze fizička
osoba.
(10) Ako je trgovačko društvo nesposobno za plaćanje
ili prezaduženo, uprava koja vodi društvo mora bez odgode, a najkasnije dvadeset
jedan dan po nastanku nesposobnosti za plaćanje ili prezaduženosti predložiti
otvaranje stečajnoga postupka.
G L A V A I I.
STEČAJNI POSTUPAK
1. Osnovne postupovne odredbe
Nadležnost
Članak 5.
U stečajnom postupku isključivo je stvarno i mjesno
nadležan trgovački sud na čijem se području nalazi sjedište dužnika pravne
osobe, odnosno sjedište dužnika pojedinca.
Primjena odredaba Zakona o parničnom postupku
Članak 6.
(1) U stečajnom postupku se na odgovarajući način
primjenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku ("Narodne novine" br. 53/91. i
91/92.), ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) U stečajnom postupku ne
primjenjuju se odredbe članka 68. Zakona o parničnom postupku ("Narodne
novine
" broj 53/91. 91/92 i
112/99.).
Načela postupka
Članak 7.
(1) Stečajni postupak se
pokreće samo prijedlogom ovlaštene osobe.
(2) Stečajni postupak je hitan.
(3) Stečajni sud po službenoj dužnosti utvrđuje sve
činjenice koje su od važnosti za stečajni postupak i radi toga može izvoditi sve
potrebne dokaze.
(4) Sud može odluke donositi i bez usmene
rasprave.
(5) Sud može odustati od
saslušanja dužnika kad je ono propisano ovim Zakonom, ako su osobe ovlaštene za
zastupanje dužnika na temelju zakona, ili osobe koje imaju udio u dužniku,
odnosno sam dužnik pojedinac nepoznata boravišta ili se nalaze u inozemstvu pa
bi njihovo saslušanje dovelo do prekomjernoga odugovlačenja postupka. Umjesto
odsutnoga dužnika pojedinca može biti saslušan njegov zastupnik ili srodnik, ako
je to moguće. Radi zaštite prava dužnika, u slučajevima u kojima je odustao od
njegova saslušanja, sud može dužniku imenovati privremenoga zastupnika.
(6) Prijedlozi, izjave i prigovori ne mogu se davati,
odnosno podnositi ako se propusti rok, odnosno izostane s ročišta na kojem ih je
trebalo dati ili podnijeti, osim ako ovim Zakonom nije drukčije određeno. U
stečajnom postupku se ne može tražiti povrat u prijašnje stanje.
Izuzeće
Članak 7a
(1) Kad sudac sazna da je stavljen zahtjev za njegovo
izuzeće, može nastaviti rad u postupku dok se ne odluči o tom zahtjevu.
(2) Ako se prihvati zahtjev za izuzeće suca, ukinut
će se radnje koje je on poduzeo ili u čijem je poduzimanju
sudjelovao.
(3) Svaki zahtjev za izuzeće mora se odnositi na
određenog suca i mora biti obrazložen. Nije dopušteno općenito tražiti izuzeće
svih sudaca i predsjednika nekog suda.
(4) O zahtjevu za izuzeće mora se odlučiti najkasnije
u roku od tri dana.
Dostava
Članak 8.
(1) Sudska pismena koja su upućena širem krugu osoba
dostavljaju se, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, stavljanjem pismena na
posebnu stečajnu oglasnu ploču suda, na kojoj se pismena pregledno svrstavaju
prema danu objave. Dostava se smatra izvršenom istekom trećega dana od dana
stavljanja pismena na oglasnu ploču suda.
(2) Kada se prema odredbama ovoga Zakona pismeno suda
ili drugoga stečajnog tijela treba dostaviti dužniku ili nekoj drugoj osobi koja
ima sjedište upisano u odgovarajućem upisniku, dostava se obavlja na adresu
sjedišta te osobe u upisniku. Ako se dostava ne može obaviti na toj adresi,
obavit će se stavljanjem pismena na oglasnu ploču suda. Dostava se smatra
obavljenom protekom trećega dana od dana stavljanja pismena na oglasnu
ploču.
(3) Osobi koja je nepoznata boravišta pismena se ne
dostavljaju. Ako ona ima punomoćnika za primanje pismena ili privremenog
zastupnika, dostava se obavlja na adresu punomoćnika, odnosno zastupnika.
(4) Stečajni sud može dostavu koju je potrebno
neposredno obaviti, osim sudskom dostavljaču, povjeriti i javnom bilježniku.
Troškovi takve dostave su troškovi stečajnoga postupka.
(5) U svakom sudu očevidnik pismena dostavljenih
preko oglasne ploče suda vodit će se računalom i u pisanom obliku prema
vremenskom slijedu objave, posebno prema svakom dužniku. Očevidnik je javan i
mora biti dostupan zainteresiranim osobama tijekom cijeloga radnog vremena
suda.
(6) U očevidniku iz stavka 5. ovoga članka unosit će
se samo najnužniji podaci na temelju kojih će se moći utvrditi istovjetnost
dužnika, broj predmeta, vrsta sudskog pismena i dan stavljanja pismena na
oglasnu ploču suda.
Javna priopćenja
Članak 9.
(1) Sudska pismena (odluke, pozivi, obavijesti i sl.)
koja treba javno objaviti objavljuju se u "Narodnim novinama" i na oglasnoj
ploči suda, u cijelosti ili u izvatku. U objavljenom pismenu treba točno navesti
tvrtku, odnosno naziv dužnika, a osobito njegovu adresu i predmet poslovanja.
Smatrat će se da je priopćenje obavljeno protekom osmoga dana od dana objave u
"Narodnim novinama"
(2) Stečajni sud može odrediti da se priopćenje
objavi i u kojem drugom javnom glasilu, odnosno da se objavljeno priopćenje
ponovno objavi. U slučaju ponovne objave treba naznačiti kada je i gdje prva
objava obavljena. Rokovi vezani uz objavu teku od dana kojega je priopćenje
obavljeno na temelju prve objave.
(3) Javno se priopćenje smatra valjanim dokazom da je
dostava obavljena svim sudionicima, čak i onda kad ovaj Zakon propisuje posebnu
dostavu.
Odluke
Članak 10.
(1) Odluke u stečajnom postupku donose se u obliku
rješenja i naredbe.
(2) Naredbom se izdaje nalog službenoj osobi ili
tijelu stečajnog postupka za obavljanje pojedinih radnji, ako ovim Zakonom nije
drukčije određeno.
Žalba protiv rješenja
Članak 11.
(1) Protiv rješenja žalba je dopuštena, ako ovim
Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Rok za žalbu je osam dana, ako ovim Zakonom nije
drukčije određeno.
(3) Ako se prema ovom Zakonu dostava obavlja
stavljanjem pismena na oglasnu ploču suda, rok za žalbu počinje teći istekom
trećega dana od dana stavljanja rješenja na oglasnu ploču suda, osim ako dostava
nije izvršena i javnim priopćenjem.
(4) Ako se prema ovom Zakonu rješenje mora dostaviti
određenim osobama, rok za podnošenje žalbe teče od dana dostave rješenja, osim
ako dostava nije izvršena i javnim priopćenjem.
(5) Žalba protiv rješenja ne zadržava ovrhu rješenja,
ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(6) Ako je protiv rješenja dopuštena posebna žalba,
sud će umnožiti dio spisa na koji se žalba odnosi i prijepis toga dijela spisa
sa žalbom dostaviti drugostupanjskom sudu. Dok drugostupanjski sud ne donese
odluku, u prvostupanjskom će se postupku poduzimati one radnje koje je moguće
poduzimati prije pravomoćnosti pobijanog rješenja, osim ako ovim Zakonom nije
drukčije određeno.
(7) Drugostupanjski sud odlučuje o žalbi u vijeću
sastavljenom od triju sudaca.
Prigovor protiv naredbe
Članak 12.
(1) Protiv naredbe stečajni upravitelj, odbor
vjerovnika i vjerovnici mogu podnijeti prigovor u roku od tri dana od dana
njezine objave, a ako nije objavljena - od dana dostave otpravka.
(2) O prigovoru protiv naredbe odlučuje stečajni
sudac rješenjem protiv kojega nije dopuštena žalba.
(3) Prigovor ne zadržava provedbu naredbe, ako ovim
Zakonom nije drukčije određeno.
Izvanredni pravni lijekovi
Članak 13.
U stečajnom postupku se ne može podnijeti prijedlog
za ponavljanje postupka niti izjaviti revizija.
Troškovi postupka
Članak 14.
Svaki vjerovnik snosi svoje troškove u stečajnom
postupku, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
2. Tijela stečajnoga
postupka
2.1. Općenito
Tijela stečajnoga postupka
Članak 15.
Tijela stečajnoga postupka su stečajni sudac,
stečajni upravitelj, skupština vjerovnika i odbor vjerovnika.
2.2. Stečajni sudac
Članak 4. ZID SZ/03 brisao članak 16.
Ovlasti stečajnoga suca
Članak 17.
(1) Stečajni sudac:
1. odlučuje o pokretanju prethodnog postupka radi
utvrđivanja postojanja stečajnoga razloga i provodi taj postupak,
2. odlučuje o otvaranju stečajnoga
postupka,
3. imenuje i razrješava stečajnoga upravitelja,
nadzire njegov rad i daje mu obvezatne upute, u skladu s ovim
Zakonom,
4. nadzire rad odbora vjerovnika,
5. određuje
započete poslove koje treba završiti tijekom stečajnoga postupka, u skladu s
ovim Zakonom,
6. odobrava predračun troškova stečajnoga postupka i
određuje nagradu stečajnom upravitelju,
7. odobrava isplatu vjerovnika,
8. donosi odluke o zaključenju i obustavi stečajnoga
postupka,
9. odlučuje i o svim drugim pitanjima stečajnoga
postupka, osim o onima o kojima po ovom Zakonu odlučuje koje drugo tijelo
stečajnog postupka.
2.3. Stečajni
upravitelj
Tko može biti imenovan za stečajnoga upravitelja
Članak 20.
(1) Za stečajnoga upravitelja može biti imenovan samo
odvjetnik, odvjetnički ured koji ima financijsko-ekonomskog savjetnika ili član
javnog trgovačkog društva upisanog u sudski registar za obavljanje djelatnosti stečajno upraviteljske službe koji
ima visoku stručnu spremu (VII/1 stupanj) i položen stručni ispit za stečajnoga
upravitelja.
(2) Za stečajnoga upravitelja ne može biti imenovana
osoba koja bi morala biti izuzeta kao sudac u stečajnom postupku, a osobito
osoba koja je bliski srodnik stečajnoga suca, osoba odgovornih za obveze u
stečaju, članova uprave i drugih tijela dužnika, vjerovnika te osoba koje su u
odnosu suparništva s dužnikom.
(3) Za stečajnoga upravitelja ne može biti imenovana
osoba koja po zakonu ne bi mogla biti imenovana za člana uprave dužnika,
nadzornoga odbora ili sličnoga tijela, niti osoba koja je bila zaposlena kod
dužnika ili je bila članom nekoga njegova tijela.
Lista stečajnih upravitelja
Članak 21
(1) Listu stečajnih
upravitelja utvrđuje predsjednik Visokog trgovačkog
suda Republike Hrvatske na
vrijeme od četiri godine, nakon što pribavi mišljenje i prijedloge Gospodarske i
obrtničke komore, te trgovačkih sudova. Utvrđena lista može se dopunjavati. Ako
to izvanredne prilike zahtijevaju, predsjednik Visokog trgovačkog suda Republike
Hrvatske može, uz odobrenje ministra nadležnog za poslove pravosuđa utvrditi
novu listu stečajnih upravitelja.
(2) Komore i trgovački sudovi dužni su svoja
mišljenja i možebitne prijedloge dostaviti sudu u roku od trideset dana od dana
primitka zahtjeva predsjednika Visokog trgovačkog suda Republike
Hrvatske.
(3) Ako komore i trgovački sudovi ne postupe u skladu
s odredbom stavka 2. ovoga članka lista stečajnih upravitelja utvrdit će se
neovisno o tome.
Stručni ispit
Članak 21a.
(1) Na listu stečajnih upravitelja od članova odnosno
zaposlenika javnih trgovačkih društava upisanih u sudski registar za obavljanje
djelatnosti stečajno upraviteljske službe može biti stavljena samo osoba koja
ima visoku stručnu spremu (VII/1 stupanj) i koja je položila stručni ispit za
stečajnog upravitelja.
(2) Vlada Republike Hrvatske će posebnim aktom
utvrditi kriterije i načine obračuna i plaćanja nagrade stečajnim
upraviteljima.
Imenovanje stečajnoga upravitelja
Članak 22
(1) Stečajni upravitelj se imenuje rješenjem o
otvaranju stečajnoga postupka.
(2) Odluka o imenovanju stečajnoga upravitelja može
se pobijati žalbom protiv rješenja o otvaranju stečajnoga
postupka.
(3) Ako se žalbom protiv
rješenja o otvaranju stečajnoga postupka pobija i odluka o imenovanju stečajnoga
upravitelja, stečajni sudac može povodom žalbe samo izmijeniti odluku o
imenovanju stečajnoga upravitelja u roku od tri dana.
(4) Protiv rješenja stečajnoga suca o imenovanju
novoga stečajnoga upravitelja dopuštena je žalba.
(5) Pri primanju dužnosti,
stečajni upravitelj daje izjavu pred stečajnim sucem
, da će savjesno, držeći se Ustava, zakona i pravnog
poretka Republike Hrvatske, obavljati svoju dužnost. Tom će se prigodom stečajnom upravitelju predati
potvrda o imenovanjuu kojoj će se
navesti da je rješenjem o otvaranju stečajnoga postupka imenovan za
stečajnoga upravitelja određenoga stečajnog dužnika. Tu je ispravu stečajni
upravitelj dužan vratiti odmah po završetku svoje dužnosti.
.
Imenovanje drugoga stečajnoga
upravitelja
Članak 23.
(1) Na prvom ili kojem
kasnijem ročištu stečajnih vjerovnika nakon imenovanja stečajnoga upravitelja,
vjerovnici mogu, umjesto stečajnoga upravitelja kojega je imenovao stečajni
sudac, izabrati neku drugu osobu. Novoimenovani stečajni upravitelj ne mora biti
na listi stečajnih
upravitelja. Novoimenovanom
stečajnom upravitelju, isprava o imenovanju,
predat će se nakon što da
izjavu da će savjesno obavljati svoju dužnost.
(2) Stečajni sudac donosi rješenje kojim se potvrđuje
imenovanje stečajnoga upravitelja. Ako stečajni sudac to rješenje ne donese u
roku od tri dana smatrat će se da je
potvrdio imenovanje stečajnoga upravitelja.
(3) Na zahtjev vjerovnika
koji predstavljaju većinu potraživanja, stečajni sudac mora potvrditi imenovanje
stečajnoga upravitelja, kojega su predložili vjerovnici, osim ako imenovana
osoba ne ispunjava uvjete iz članka 20. stavka 1. ovoga Zakona, odnosno zbog
toga što postoji koji od razloga iz članka 20. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.
(4) Protiv rješenja kojim je
stečajni sudac odbio potvrditi imenovanje stečajnoga upravitelja svaki stečajni
vjerovnik ima pravo na žalbu.
(5) Ovlasti ranijeg stečajnoga upravitelja prestaju
predajom isprave o imenovanju novom stečajnom upravitelju.
(6) Raniji stečajni upravitelj je dužan izvršiti
predaju svoje dužnosti novom stečajnom upravitelju u roku od tri
dana.
(7) Stečajni sudac će odrediti potrebne mjere radi
ostvarenja primopredaje dužnosti između stečajnih upravitelja.
Ovlasti stečajnoga upravitelja
Članak 24.
(1) Stečajni upravitelj ima prava i obveze tijela
dužnika pravne osobe, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Ako stečajni dužnik nastavlja poslovati tijekom
stečajnoga postupka, poslovanje vodi stečajni upravitelj.
(3) Stečajni upravitelj zastupa
dužnika.
(4) Stečajni upravitelj vodi samo one poslove dužnika
pojedinca koji se odnose na stečajnu masu i zastupa ga kao stečajnoga dužnika s
ovlastima zakonskoga zastupnika.
(5) Stečajni
upravitelj može stečajnom sucu podnijeti pisani prigovor protiv njegovih
naredbi i uputa u roku od tri dana, a ako je rok za provedbu naredbe ili upute
kraći od tri dana, unutar toga roka. Do odluke stečajnoga suca stečajni
upravitelj može odgoditi provedbu dobivene naredbe ili upute, ako u njima nije
drukčije određeno.
Dužnosti stečajnoga upravitelja
Članak 25.
(1) Stečajni upravitelj je
dužan postupati savjesno i uredno, a osobito:
1. dovesti u red očevidnik knjigovodstvenih podataka
do dana otvaranja stečajnoga postupka,
2. sastaviti, u suglasnosti sa stečajnim sucem,
predračun troškova stečajnoga postupka i podnijeti ga na odobrenje stečajnom
sucu
3. odrediti povjerenstvo za popis
imovine,
4. sastaviti početno stanje imovine
dužnika,
5. kao dobar gospodar brinuti se o završetku
započetih, a neizvršenih poslova dužnika i poslova potrebnih da bi se spriječilo
nastupanje štete nad sredstvima dužnika,
6. brinuti se ostvarivanju tražbine
dužnika,
7. savjesno voditi poslovanje dužnika ako je određeno
da se poslovanje nastavlja,
8. unovčiti, odnosno naplatiti s pažnjom dobrog
gospodara stvari i prava dužnika koje ulaze u stečajnu masu,
9. pripremiti isplatu vjerovnika i nakon odobrenja
izvršiti isplatu,
10. dostaviti odboru vjerovnika završni stečajni
račun,
11. izvršiti naknadne isplate
vjerovnika.
(2) Stečajni upravitelj je
dužan podnositi pisana izvješća o tijeku stečajnoga postupka i o stanju stečajne
mase, i to najmanje jedanput u tri mjeseca ili kada to zatraže stečajni sudac
ili odbor vjerovnika.
Nadzor nad stečajnim upraviteljem
Članak 26
(1) Rad stečajnoga upravitelja nadziru stečajni
sudac, odbor vjerovnika i skupština vjerovnika, koji su ovlašteni u svako doba
zatražiti obavijesti ili izvješća o stanju stvari i vođenju
poslova.
(2) Ako stečajni upravitelj ne postupi po nalogu
stečajnoga suca za poduzimanje neke od radnji iz članka 25. ovoga Zakona,
stečajni sudac ga može novčano kazniti. Iznos pojedine novčane kazne ne može
biti veći od 10.000,00 kuna. Protiv rješenja kojim je izrečena novčana kazna,
stečajni upravitelj ima pravo na žalbu.
Razrješenje stečajnoga upravitelja
Članak 27
(1) Stečajni sudac će razriješiti stečajnoga
upravitelja istekom dvije godine od dana održavanja izvještajnog ročišta,
odnosno od prestanka poslovanja dužnika ako je odlučeno da dužnik privremeno
nastavlja poslovanje, ako nije unovčio imovinu koja ulazi u stečajnu masu tako
da se može pristupiti završnoj diobi, osim ako do neunovčenja nije došlo iz posebno opravdanih
razloga. Ako se imovinadužnika
koja ulazi u stečajnu masu sastoji većim dijelom od pokretnina koje se
lako mogu unovčiti, taj rok iznosi godinu dana.
(2) Stečajni sudac može, po
službenoj dužnosti ili na zahtjev odbora vjerovnika ili vjerovnika, razriješiti
stečajnoga upravitelja i prije isteka
rokova iz stavka 1. ovoga
članka ako svoju dužnost ne obavlja uspješno
ili iz drugih važnih
razloga.
(3) Prije donošenja odluke stečajni sudac će
omogućiti stečajnome upravitelju da se očituje, osim ako važni razlozi ne
zahtijevaju da se drugačije postupi.
(4) Protiv rješenja o razrješenju stečajni upravitelj
nema pravo na žalbu.
(5) Stečajni upravitelj razriješit će se dužnosti i
kad to sam zatraži. Protiv rješenja o odbijanju zahtjeva za razrješenje pravo na
žalbu ima samo stečajni upravitelj.
(6) Stečajni sudac može rješenjem razriješenom
stečajnom upravitelju naložiti vraćanje onoga što je tijekom postupka
primio.
(7) Stečajni sudac može u
rješenju, iz stavka 4. ovoga članka, stečajnom upravitelju zaprijetiti novčanom
kaznom iz članka 26. stavka 2. ovoga Zakona.
Odgovornost stečajnoga upravitelja
Članak 28
(1) Stečajni upravitelj dužan je naknaditi štetu svim
sudionicima ako je skrivljeno povrijedio koju od svojih dužnosti.
(2) Stečajni upravitelj ne odgovara za štetu nastalu
zbog radnje koju je odobrio stečajni sudac, odnosno zbog radnje koju je poduzeo
u ovrsi naloga ili upute stečajnoga suca, osim ako je odobrenje ili uputu
isposlovao na prijevaran način.
(3) Za štetu koju počine zaposlenici stečajnoga
upravitelja, stečajni upravitelj odgovara samo ako je šteta nastala uslijed
propusta u njihovu nadzoru.
(4) Stečajni upravitelj dužan je naknaditi štetu
vjerovniku stečajne mase koju je ovaj pretrpio zbog neispunjenja obveze stečajne
mase preuzete njegovom pravnom radnjom, osim ako stečajni upravitelj u vrijeme
preuzimanja te obveze nije mogao predvidjeti da stečajna masa neće biti dostatna
za njeno ispunjenje.
(5) Pravo na podnošenje zahtjeva za naknadu štete
nastale zbog povrede dužnosti stečajnoga upravitelja zastarijeva protekom roka
od tri godine od saznanja oštećenoga za štetu i okolnosti na kojima se zasniva
obveza stečajnoga upravitelja za naknadu štete. Pravo na podnošenje zahtjeva za
naknadu štete zastarijeva najkasnije protekom roka od tri godine od
pravomoćnosti odluke o zaključenju stečajnoga postupka. Pravo na podnošenje
zahtjeva za naknadu štete prouzrokovane povredom dužnosti počinjene u svezi s
naknadnom diobom ili s nadzorom nad ispunjenjem plana, zastarijeva protekom roka
od tri godine od provedbe naknadne diobe ili završetka nadzora.
(6) Stečajni upravitelj dužan je odmah nakon stupanja
na dužnost osigurati se kod osiguravateljnog društva od odgovornosti u smislu
odredaba ovoga članka. Visinu osigurnine određuje stečajni sudac uzimajući u
obzir veličinu stečajne mase te predvidivu složenost postupka. Troškovi
osiguranja su troškovi stečajnoga postupka.
(7) O zahtjevima za naknadu štete podnesenim protiv
stečajnog upravitelja sud odlučuje u parničnom postupku.
Nagrada za rad i naknada troškova
Članak 29.
(1) Stečajni upravitelj ima pravo na nagradu za svoj
rad te na naknadu stvarnih troškova.
(2) Visinu nagrade u vrijeme zaključenja stečajnoga
postupka određuje stečajni sudac uzimajući u obzir obujam poslova i rad
stečajnoga upravitelja te vrijednost stečajne mase.
(3) Nagradu i naknadu stečajnom upravitelju određuje
rješenjem stečajni sudac.
(4) Nagradu i naknadu troškova stečajni sudac može
unaprijed odrediti u postotku od ukupno unovčene stečajne mase. Ako se naknadno,
s obzirom na daljnji tijek stečajnoga postupka, pokaže da je iznos nagrade ili
naknade troškova koji je unaprijed određen u postotku od ukupno unovčene
stečajne mase nerazmjerno previsok ili prenizak, stečajni sudac može, na
prijedlog stečajnoga upravitelja ili odbora vjerovnika primjereno smanjiti ili
povećati unaprijed određeni postotak.
(5) Rješenje iz stavka 3. ovoga članka posebno se
dostavlja članovima odbora vjerovnika, ako je osnovan te dužniku pojedincu.
Obavijest o određivanju nagrade i naknade bez naznake visine iznosa objavljuje
se na oglasnoj ploči suda, uz napomenu da se u pisarnici može izvršiti uvid u
potpuni tekst rješenja.
(6) Protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka
stečajni upravitelj, dužnik pojedinac i svaki stečajni vjerovnik imaju pravo na
žalbu.
(7) Stečajni sudac može tijekom stečajnoga postupka
odobravati predujmove nagrade stečajnom upravitelju te odlučivati o naknadi
troškova koje je imao u obavljanju svoje dužnosti. Predujam se može odrediti u
mjesečnim iznosima.
(8) Ako u stečajnom postupku nema sredstava za
isplatu nagrade i naknade troškova stečajnoga upravitelja, nagrada i naknada
troškova isplatit će se iz sredstava fonda iz članka 39.a stavka 1. ovoga
Zakona.
Polaganje računa
Članak 31.
(1) Stečajni upravitelj dužan je po završetku svoje
dužnosti položiti račun vjerovnicima.
(2) Stečajni sudac će, prije ročišta vjerovnika,
ispitati završni račun upravitelja i na njemu potvrditi da ga je ispitao. U
slučaju potrebe stečajni sudac može odrediti da završni račun pregledaju
vještaci.
(3) Ako je osnovan odbor vjerovnika, stečajni sudac
će, završni račun, prije nego što ga ispita, dostaviti tom odboru i odrediti mu
rok u kojem se treba izjasniti o tom računu. Ispitani završni račun, zajedno s
dokazima i izjašnjenjem odbora vjerovnika, stečajni sudac će staviti na uvid
vjerovnicima u pisarnici suda. Rok između
izlaganja završnoga računa s prilozima i održavanja ročišta vjerovnika
mora iznositi najmanje osam dana.
(4) Vjerovnici mogu naložiti stečajnom upravitelju da
u određenim vremenskim razmacima tijekom postupka polaže račune. Na te se račune
na odgovarajući način primjenjuju odredbe stavka 1., 2. i 3. ovoga članka.
2.4. Odbor
vjerovnika
Osnivanje odbora vjerovnika prije ročišta
vjerovnika
Članak 32.
(1) Radi zaštite interesa vjerovnika u stečajnom
postupku, prije prvoga ročišta vjerovnika, stečajni sudac može osnovati odbor
vjerovnika i imenovati njegove članove.
(2) U odboru vjerovnika moraju biti zastupljeni
stečajni vjerovnici s najvišim tražbinama i vjerovnici s malim tražbinama, U
odboru treba biti zastupljen i predstavnik ranijih dužnikovih zaposlenika, osim
ako oni kao stečajni vjerovnici ne sudjeluju tek s beznačajnim tražbinama.
Predstavnik Republike Hrvatske u odboru vjerovnika za tražbine Republike
Hrvatske, fondova koji se financiraju iz proračuna Republike Hrvatske, Hrvatskog
zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i
Hrvatskog zavoda za zapošljavanje je Ministarstvo financija - Porezna
uprava.
(3) Za članove odbora mogu biti postavljene i osobe
koje nisu vjerovnici ako bi svojim stručnim znanjem mogle pridonijeti radu
odbora.
(4) Broj članova odbora određuje stečajni sudac i taj
broj mora biti neparan.
(5) Kad je ovim Zakonom određeno da odbor vjerovnika
poduzima određene radnje u postupku, podneske u ime odbora vjerovnika podnosi,
odnosno izjave daje predsjednik odbora vjerovnika na temelju odluke
odbora.
(6) Ako je broj stečajnih vjerovnika manji od pet,
ovlasti odbora vjerovnika imaju svi vjerovnici.
Zadaci odbora vjerovnika
Članak 34.
(1) Odbor vjerovnika je dužan nadzirati stečajnoga
upravitelja i pomagati mu u vođenju poslova, pratiti tijek poslovanja,
pregledavati knjige i poslovnu dokumentaciju te naložiti provjeru prometa i
iznosa gotovine. Za obavljanje pojedinih poslova iz svoga djelokruga odbor
vjerovnika može ovlastiti pojedine svoje članove.
(2) U okviru svoga djelokruga odbor vjerovnika
osobito:
1. razmatra izvješća stečajnoga upravitelja o tijeku
stečajnoga postupka i o stanju stečajne mase,
2. pregledava poslovne knjige i cjelokupnu
dokumentaciju koju je preuzeo stečajni upravitelj,
3. podnosi
prigovor stečajnom sucu na rad stečajnog upravitelja,
4. daje mišljenje stečajnom sucu o unovčenju imovine
dužnika, kada sudac to zatraži,
5. daje mišljenje stečajnom sucu o nastavljanju
započetih poslova, odnosno o radu stečajnoga dužnika, kada sudac to
zatraži,
6. daje
mišljenje stečajnom sucu o priznavanju opravdanih manjkova utvrđenih popisom
imovine, kada sudac to zatraži.
(3) Odbor
vjerovnika je dužan obavješćivati vjerovnike o tijeku stečajnoga postupka
i o stanju stečajne mase.
Razrješenje članova odbora vjerovnika
Članak 35.
(1) Stečajni sudac može člana odbora vjerovnika
razriješiti po službenoj dužnosti ili na zahtjev vjerovnika. Član odbora
vjerovnika razriješit će se i kada to sam zatraži. Prije donošenja odluke
potrebno je saslušati člana odbora vjerovnika.
(2) Stečajni će sudac imenovati novoga člana odbora
vjerovnika ako bi zbog razrješenja broj članova odbora vjerovnika bio manji od
tri člana. Vjerovnici mogu na prvom slijedećem ročištu vjerovnika isključiti
člana kojeg je imenovao stečajni sudac i izabrati drugoga člana odbora
vjerovnika.
Odgovornost članova odbora vjerovnika
Članak 36.
Članovi odbora vjerovnika dužni su razlučnim i
stečajnim vjerovnicima, naknaditi štetu ako su skrivljeno povrijedili koju od
svojih zakonskih dužnosti. Odredbe o zastari prava na podnošenje zahtjeva za
naknadu štete prema stečajnom upravitelju primjenjuju se na odgovarajući način i
na zastaru zahtjeva za naknadu štete prema članovima odbora
vjerovnika.
Sjednice odbora vjerovnika i donošenje odluka
Članak 37.
(1) Odbor vjerovnika o pitanjima iz svog djelokruga
odlučuje na sjednicama.
(2) Prvu sjednicu odbora vjerovnika saziva stečajni
sudac po službenoj dužnosti ili na prijedlog stečajnog upravitelja ili većine
članova odbora vjerovnika. Na toj sjednici članovi odbora izabiru
predsjednika.
(3) Naredne sjednice odbora vjerovnika može sazvati i
predsjednik odbora vjerovnika.
(4) Člana odbora vjerovnika na sjednicama može
zamjenjivati osoba koju on na to ovlasti ovjerovljenom punomoći.
(5) Sjednicama odbora vjerovnika mogu biti nazočni
stečajni sudac i stečajni upravitelj bez prava glasa. Stečajni sudac i stečajni
upravitelj obvezatno se pozivaju na sjednice odbora vjerovnika.
(6) Odbor vjerovnika odlučuje većinom glasova
nazočnih članova, a ako su glasovi podijeljeni, odlučuje stečajni
sudac.
Nagrada za rad i naknada troškova
Članak 38.
(1) Članovi odbora vjerovnika imaju pravo na nagradu
za svoj rad, kao i na naknadu stvarnih troškova. Pri određivanju nagrade uzima
se u obzir utrošak vremena i obujam obavljenog posla.
(2) Na nagradu za rad i naknadu troškova člana odbora
vjerovnika na odgovarajući način se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o nagradi i
naknadi troškova stečajnoga upravitelja.
2.5. Skupština
vjerovnika
Sazivanje skupštine vjerovnika
Članak 38.a
(1) Skupštinu vjerovnika saziva stečajni sudac. Pravo
sudjelovanja imaju svi vjerovnici s pravom odvojenog namirenja, svi stečajni
vjerovnici, stečajni upravitelj i dužnik pojedinac.
(2) Vrijeme i mjesto održavanja te dnevni red
skupštine javno se priopćuje. Javno priopćenje može izostati ako se rasprava
odgodi na skupštini vjerovnika.
Prijedlog za sazivanje skupštine
vjerovnika
Članak 38.b
(1) Skupština vjerovnika sazvat će se na
prijedlog:
1. stečajnoga upravitelja,
2. odbora vjerovnika,
3. najmanje pet stečajnih vjerovnika koji nisu nižeg
isplatnog reda, uz uvjet da zbroj tražbina stečajnih vjerovnika po procjeni
stečajnoga suca premašuje petinu iznosa tražbina svih stečajnih vjerovnika koji
ne spadaju u niže isplatne redove,
4. jednoga ili više stečajnih vjerovnika koji ne
spadaju u niže isplatne redove, uz uvjet da zbroj njihovih tražbina po procjeni
stečajnoga suca premašuje dvije petine iznosa naznačenog u točki 3. ovoga
stavka.
(2) Između primitka prijedloga i sjednice skupštine
ne smije proteći više od trideset dana.
(3) Protiv rješenja stečajnog suca kojim je odbio
sazvati skupštinu vjerovnika podnositelj prijedloga ima pravo na posebnu žalbu.
Ako ima više predlagatelja, pravo na žalbu ima svaki od njih.
(4) Ako stečajni sudac ne sazove skupštinu u roku iz
stavka 2. ovoga članka niti u tom roku donese rješenje kojim se odbija prijedlog
za sazivanje skupštine, smatrat će se da je donio rješenje kojim je prijedlog
odbio. U tom slučaju podnositelj prijedloga ima pravo na posebnu žalbu. O toj je
žalbi drugostupanjski sud dužan odlučiti u roku od osam dana.
Sjednice skupštine vjerovnika i
odlučivanje
Članak 38.c
(1) Skupštinu vjerovnika vodi stečajni
sudac.
(2) Smatrat će se da je na skupštini vjerovnika
odluka donesena ako zbroj iznosa tražbina stečajnih vjerovnika koji su glasovali
za neku odluku iznosi više od zbroja iznosa tražbina vjerovnika koji su
glasovali protiv te odluke.Za razlučne vjerovnike kojima dužnik ne duguje osobno
prigodom utvrđivanja prava glasa umjesto iznosa tražbina uzet će se u obzir
vrijednost razlučnog prava.
Pravo glasa
Članak 38.d
(1) Pravo glasa imaju vjerovnici čije je tražbine
priznao stečajni upravitelj, a nije osporio koji od vjerovnika s pravom glasa.
Vjerovnici nižih isplatnih redova nemaju pravo glasa.
(2) Smatrat će se da vjerovnik ima pravo glasa iako
je njegova tražbina osporena ako postojanje svoje tražbine dokazuje ovršnom
ispravom ili ako je njegova tražbina osigurana razlučnim pravom upisanim u
zemljišnoj ili kojoj drugoj javnoj knjizi, osim ako dužnik javnom ili javno
ovjerovljenom ispravom ne dokaže prestanak postojanja tražbine.
(3) Vjerovnicima osporenih tražbina priznat će se
pravo glasa ako se na skupštini vjerovnika stečajni upravitelj i nazočni
vjerovnici s pravom glasa tako sporazumiju. Ako se sporazum ne može postići, o
tome odlučuje stečajni sudac.
(4) Stečajni sudac može prigodom glasovanja na
slijedećim skupštinama vjerovnika, na prijedlog stečajnoga upravitelja ili
kojega od nazočnih vjerovnika s pravom glasa, izmijeniti svoju odluku o pravu
glasa vjerovnika osporenih tražbina.
(5) Odredba stavka 2. ovoga članka na odgovarajući se
način primjenjuje i na vjerovnike čije su tražbine vezane za odgodni uvjet te na
razlučne vjerovnike.
Ovlasti skupštine vjerovnika
Članak 38.e
(1) Skupština vjerovnika ovlaštena je na izvještajnom
ročištu ili kojem kasnijem ročištu:
1. osnovati odbor vjerovnika, ako on nije osnovan,
odnosno izmijeniti njegov sastav ili ga ukinuti,
2. imenovati novoga stečajnoga
upravitelja,
3. odlučiti o nastavku poslovanja dužnika i o načinu
unovčenja njegove imovine,
4. odlučiti o preustroju, te
5. donijeti sve odluke iz nadležnosti odbora
vjerovnika.
(2) Skupština
vjerovnika ima pravo zatražiti od stečajnoga upravitelja obavijesti i
izvještaje o stanju stvari i vođenju poslova. Ako odbor vjerovnika nije osnovan,
tada skupština vjerovnika može naložiti provjeru prometa i iznosa gotovine kojom
upravlja stečajni upravitelj.
.
Ukidanje odluke skupštine vjerovnika
Članak 38.f
(1) Ako je koja od odluka skupštine vjerovnika u
suprotnosti sa zajedničkim interesom stečajnih vjerovnika, stečajni će sudac, na
zahtjev kojeg od razlučnih vjerovnika, stečajnoga vjerovnika koji nije nižega
isplatnog reda, ili stečajnoga upravitelja, tu odluku ukinuti.
(2) Rješenje kojim se ukida odluka skupštine
vjerovnika javno se objavljuje. Protiv te odluke pravo na posebnu žalbu ima
svaki razlučni vjerovnik te svaki stečajni vjerovnik koji nije nižega isplatnog
reda.
3. Pokretanje stečajnoga
postupka
Prijedlog za otvaranje stečajnoga
postupka
Članak 39.
(1) Stečajni postupak se pokreće prijedlogom
vjerovnika ili dužnika.
(2) Vjerovnik je ovlašten podnijeti prijedlog za
otvaranje stečajnoga postupka ako učini vjerojatnim postojanje svoje tražbine i
kojega od stečajnih razloga.
(3) Prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka nad
pravnom osobom može u ime dužnika podnijeti svaka osoba ovlaštena za zastupanje
pravne osobe po zakonu te svaki likvidator.
(4) Prijedlog iz stavka 3. ovoga članka koji ne
podnesu sve osobe ovlaštene za zastupanje pravne osobe po zakonu ili svi
likvidatori, bit će dopušten samo ako podnositelj prijedloga učini vjerojatnim
postojanje kojega od stečajnih razloga. Stečajni sudac će u tom slučaju
saslušati ostale osobe ovlaštene na zastupanje po zakonu ili
likvidatore.
(5) Dužnik pojedinac osobno
podnosi prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka nad svojom
imovinom.
(6) Osobe ovlaštene za zastupanje dužnika po zakonu,
odnosno dužnik pojedinac dužni su podnijeti prijedlog za otvaranje stečajnoga
postupka najkasnije u roku od dvadeset jedan dan od dana nastupanja
nesposobnosti za plaćanje.
(7) Osobe iz stavka 6. ovoga članka osobno odgovaraju
vjerovnicima za štetu koju su im prouzročili propustom svoje dužnosti utvrđene
tom odredbom.
(8) Uz prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka
dužnik će priložiti:
1. potvrdu pravne osobe koja za njega obavlja poslove
platnoga prometa o stanju sredstava na računu i o nenamirenim tražbinama koje se
trebaju namiriti s računa,
2. javnobilježnički ovjerovljen prokazni popis
imovine koji sadržajno treba odgovarati odredbama Ovršnoga zakona o prokaznom
popisu imovine. Dužnik, odnosno odgovorne osobe dužnika odgovaraju kazneno za
podatke dane u prokaznom popisu imovine kao za lažan iskaz u sudskom
postupku.
3. rješenje o iskazu nekretnina ili potvrdu Hrvatskog
fonda za privatizaciju o nekretninama koje su iskazane u vrijednosti društvenog
kapitala u postupku pretvorbe, ako se radi o trgovačkom društvu nastalom
pretvorbom društvenog poduzeća.
(9) Ako dužnik uz prijedlog za pokretanje stečajnoga
postupka ne priloži isprave navedene u stavku 8. ovoga članka, sud će prijedlog
odbaciti kao neuredan, ne pozivajući dužnika da naknadno pridonese te
isprave.
(10) Državna i druga tijela te pravne osobe koje
Državno odvjetništvo zastupa po zakonu i na temelju punomoći, zatim fondovi koji
se financiraju iz proračuna Republike Hrvatske, Hrvatski zavod za mirovinsko
osiguranje i Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje dužni su po službenoj
dužnosti bez odgode obavijestiti to odvjetništvo o postojanju uvjeta za
pokretanje stečajnoga postupka nad određenim njihovim dužnicima.
(11) Državno odvjetništvo dužno je u ime i za račun
Republike Hrvatske te pravnih osoba iz stavka 10. ovoga članka podnijeti
prijedlog za pokretanje stečajnoga postupka.
Člankom 17. ZID SZ/03 dodana točka 3. u članku 39.
stavku 8; izmijenjeni stavci 10. i 11. istog članka.
Dodatna pristojba za vođenje stečajnoga
postupka
Članak 39.a
(1) Vjerovnik koji predlaže pokretanje stečajnoga
postupka dužan je uz pristojbu na prijedlog za pokretanje stečajnoga postupka
prema Zakonu o sudskim pristojbama ("Narodne novine" br. 74/95 i 57/96.)
uplatiti i dodatnu pristojbu u iznosu od 10,000,00 kuna radi osnivanja fonda za
pokriće troškova stečajnih postupaka koji se ne mogu namiriti iz imovine dužnika
(članak 63. stavak 4.), odnosno za predujmljivanje sredstava za vođenje
stečajnoga postupka dok se u tom postupku ne prikupe za to potrebna
sredstva.
(2) Dodatna pristojba iz stavka 1. ovoga članka
uplaćuje se na poseban račun trgovačkoga suda.
(3) Dodatnu pristojbu iz stavka 1. ovoga članka dužne
su uplatiti i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kada kao
vjerovnik predlažu pokretanje stečajnog postupka. Tu pristojbu nisu dužni
uplatiti zaposlenici i raniji zaposlenici dužnika koji kao vjerovnici predlažu
pokretanje stečajnog postupka radi namirenja dospjelih tražbina po osnovi rada,
Republika Hrvatska kao ni kada se stečaj pokreće temeljem odredbe članka 41.
Zakona o platnom prometu.
(4) Uplaćena sudska pristojba i dodatna pristojba iz
stavka 1. ovoga članka jesu troškovi stečajnoga postupka na čiju naknadu
vjerovnik koji je uplatio predujam ima pravo.
(5) Predujam iz fonda stavka 1. ovoga članka za
vođenje stečajnoga postupka dok se u tom postupku ne prikupe za to potrebna
sredstva trošak je stečajnoga postupka i stečajni upravitelj dužan je vratiti
taj predujam u fond nakon što u stečajnom postupku prikupi za to potrebna
sredstva.
Povlačenje prijedloga
Članak 40.
(1) Prijedlog se može povući sve do isticanja oglasa
o otvaranju stečajnog postupka na oglasnu ploču suda odnosno do donošenja
rješenja o odbacivanju ili odbijanju prijedloga.
(2) Ako predlagatelj povuče prijedlog za otvaranje
stečajnoga postupka, stečajni će sudac obustaviti postupak. U tom slučaju
nastale troškove postupka snosi predlagatelj, osim ako do povlačenja nije došlo
zato što je dužnik naknadno podmirio tražbinu vjerovnika, u kojem slučaju
nastale troškove postupka snosi dužnik.
Predujmljivanje troškova prethodnoga
postupka
Članak 41.
(1) Predlagatelj je dužan predujmiti iznos što ga
odredi stečajni sudac za pokriće troškova prethodnoga postupka.
(2) Ako predlagatelj ne položi predujam u roku koji
mu je određen, stečajni će sudac rješenjem odbaciti prijedlog.
(3) Stečajni sudac može iznimno odlučiti da se
postupak nastavi iako predujam nije položen.
(4) Ako stečajni postupak bude otvoren, predujmljeni
iznos ulazi u troškove stečajnoga postupka.
(5) Ako vjerovnik postojanje stečajnoga razloga
dokazuje potvrdom iz članka 4. stavka 6. ovoga Zakona, od njega se u pravilu
neće tražiti predujmljivanje sredstava za pokriće troškova prethodnoga postupka.
Vjerovnik je, međutim, i u tom slučaju dužan platiti sudsku pristojbu i dodatnu
pristojbu iz članka 39.a stavka 1. ovoga Zakona.
(6) Kada stečajni postupak radi namirenja dospjelih
tražbina pokreću zaposlenici i prijašnji zaposlenici dužnika, oni nisu dužni
predujmiti iznos potreban za pokriće troškova prethodnoga postupka. U tom će se
slučaju sredstva za pokriće troškova prethodnoga postupka predujmiti iz fonda iz
članka 39.a stavka 1. ovoga Zakona.
4. Prethodni
postupak
Pokretanje prethodnoga postupka
Članak 42.
(1) Na temelju prijedloga za otvaranje stečajnoga
postupka stečajni sudac donosi rješenje o pokretanju postupka radi utvrđivanja
uvjeta za otvaranje stečajnoga postupka (prethodni postupak), protiv kojega
nije dopuštena posebna žalba, ili taj
prijedlog odbacuje rješenjem.
(2) U rješenju o pokretanju prethodnoga postupka
stečajni sudac može imenovati privremenoga stečajnog upravitelja.
(3) Ako dužnik predloži otvaranje stečajnoga postupka
ili ako nakon pokretanja prethodnoga postupka prizna postojanje kojega od
razloga za otvaranje stečajnoga postupka, stečajni sudac može bez prethodnoga
postupka, odnosno bez daljnjega vođenja toga postupka donijeti rješenje o
otvaranju stečajnoga postupka.
Obveza davanja podataka tijekom prethodnoga
postupka
Članak 43.
(1) Osobe koje vode poslove dužnika i članovi
nadzornog odbora dužnika, kao i zaposlenici dužnika, i u slučaju ako im je
prestala dužnost, odnosno zaposlenje dužni su nakon podnošenja prijedloga za
otvaranje stečajnoga postupka stečajnim tijelima, na njihov zahtjev, bez odgode,
pružiti sve potrebne podatke i obavijesti.
(2) Stečajni sudac može zaključkom narediti stečajnom
dužniku, odnosno osobama iz stavka 1. ovoga članka da u određenom roku predaju
sudu pisano izvješće o financijsko-gospodarskom stanju dužnika.
(3) Stečajni sudac može, ako ocijeni da je to
potrebno, rješenjem narediti osobama koje vode poslove dužnika iz stavka 1.
ovoga članka davanje prokazne izjave ili prokaznoga popisa imovine u skladu s
odredbama Ovršnoga zakona.
(4) Osobe iz stavka 1. ovoga članka odgovaraju
vjerovnicima osobno za naknadu štete koju su im prouzročili uskratom davanja ili
davanjem netočnih ili nepotpunih podataka, obavijesti, izvješća, izjava ili
popisa prema odredbama stavka 1., 2. i 3. ovoga članka.
(5) Osobe iz stavka 1. ovoga
članka odgovaraju kazneno za davanje
netočnih ili nepotpunih podataka, obavijesti,
izvješća, izjava ili popisa prema odredbama stavka 1., 2. i 3. ovoga članka kao
za davanje lažnog iskaza u sudskom postupku.
(6) Pravo na naknadu štete iz stavka 4. ovoga članka
zastarijeva u roku od pet godina od dana zaključenja stečajnoga
postupka.
(7) Na slučajeve iz stavka 1. i 2. ovoga članka na
odgovarajući se način primjenjuju odredbe članaka 106., 107. i 109. ovoga
Zakona.
Mjere osiguranja
Članak 44.
(1) Stečajni sudac će, rješenjem o pokretanju
prethodnoga postupka ili naknadnim rješenjem, na zahtjev predlagatelja ili po
službenoj dužnosti, odrediti sve mjere koje smatra potrebnim kako bi se
spriječilo da do donošenja odluke o prijedlogu za otvaranje stečajnoga postupka
ne nastupe takve promjene imovinskog položaja dužnika koje bi za vjerovnike
mogle biti nepovoljne.
(2) Stečajni sudac može osobito:
1. postaviti privremenoga stečajnoga upravitelja, na
kojega se na odgovarajući način primjenjuju odredbe ovoga Zakona o stečajnom
upravitelju,
2. zabraniti
raspolaganje imovinom dužnika ili odrediti da dužnik može raspolagati svojom
imovinom samo uz prethodnu suglasnost stečajnoga suca ili privremenoga
stečajnoga upravitelja,
3. zabraniti ili privremeno odgoditi određivanje,
odnosno provedbu ovrhe ili osiguranja protiv dužnika,
4. zabraniti isplate s računa dužnika.
(3) Stečajni sudac može, ako za to postoje opravdani
razlozi, mjere iz stavka 1. i 2. ovoga članka odrediti i prije donošenja
rješenja o pokretanju prethodnoga postupka.
(4) Ako druge mjere ne budu
dostatne, stečajni sudac može odrediti da se osobe iz članka 43. stavka 1. ovoga
Zakona prisilno privedu.
(5) Osobama iz stavka 4. ovoga članka stečajni sudac
može izreći novčanu kaznu do 50.000,00 kuna.
(6) Stečajni sudac može, na prijedlog vjerovnika,
privremenoga stečajnog upravitelja ili po službenoj dužnosti, odrediti
privremene mjere osiguranja predviđene Ovršnim zakonom i protiv dužnika
pojedinca, protiv osoba koje i inače odgovaraju za obveze dužnika te protiv
dužnikovih dužnika, ako ocijeni da je to potrebno radi zaštite imovine
stečajnoga dužnika.
(7) Na privremene mjere iz stavka 6. ovoga članka na
odgovarajući se način primjenjuju pravila o postupku osiguranja prema Ovršnome
zakonu.
Privremeni stečajni upravitelj
Članak 45.
(1) Ako se dužniku postavi privremeni stečajni
upravitelj i odredi zabrana raspolaganja, ovlast za raspolaganje imovinom
dužnika prelazi na privremenoga stečajnoga upravitelja. U tom je slučaju
privremeni stečajni upravitelj dužan:
1. zaštititi i održavati imovinu
dužnika,
2. nastaviti s vođenjem dužnikova poduzeća sve do
odluke o otvaranju stečajnoga postupka, osim ako stečajni sudac ne odredi
mirovanje, kako bi se izbjeglo znatno smanjenje imovine,
3. ispitati mogu
li se imovinom dužnika pokriti troškovi postupka.
(2) Stečajni sudac može zatražiti od stečajnoga
upravitelja da, kao stručna osoba, ispita postoji li razlog za otvaranje
stečajnoga postupka, te kakvi su izgledi nastavka poslovanja
dužnika.
(3) Postavi li se privremeni stečajni upravitelj u
slučaju u kojemu nije određena zabrana raspolaganja, sud će utvrditi dužnosti
privremenoga stečajnoga upravitelja. One ne smiju prelaziti dužnosti određene
stavkom 1. ovoga članka.
(4) Privremeni stečajni upravitelj ovlašten je
stupiti u poslovne prostorije dužnika te tamo provesti potrebne radnje. Dužnik
pojedinac, odnosno tijela dužnika pravne osobe dužni su privremenom stečajnom
upravitelju dopustiti uvid u knjige i poslovnu dokumentaciju dužnika. Protiv
dužnika, odnosno članova njegovih tijela mogu se, radi pribavljanja potrebnih
podataka i obavijesti, primijeniti mjere koje se radi toga mogu primijeniti
protiv dužnika i članova njegovih tijela nakon otvaranja stečajnoga
postupka.
Objava ograničenja raspolaganja
Članak 46.
(1)Rješenje kojim se određuju ograničenja
raspolaganja predviđena člankom 44. stavkom
2. točkom 2. ovoga Zakona i kojim se postavlja privremeni stečajni